Monday 17 December 2012

Kenapa perlunya supplement?

OK , entry kali ni adalah berbentuk perkongsian. Tetapi masih berkait rapat dengan Shaklee ( of course)
Ingin disini saya kongsikan kenapa setiap orang itu perlukan supplement?

Mungkin ada sesetengah orang berkata..
~ kenapa perlu supplement sedangkan kita boleh je makan raw food, dapat la khasiat disitu
~ kenapa perlu supplement kalau kita sendiri boleh sihat dengan makan good food and exercise. betul..
~ kenapa perlu supplement kalau asyik bergantung pada supplement je sampai bila???

Ok, meh sini kita fikir dan renung2kan..kenapa kita perlu supplement

Pertama
Faktor pencemaran yang sudah tentu kita ni mudah terdedah kepada penyakit. Bila dah senang kena penyakit, berjangkit-jangkit pulak tu..jadi apa yang kita dapat? Sebab tu supplement itu perlu untuk boost kan imunisasi badan kita..

Kedua
Faktor corak pemakanan rakyat kita khususnya..pagi makan nasi lemak, tghari lauk maska lemak, petang plak pekena teh tarik, malam makan burger la, nasi lemak la..haa..corak pemakanan je dh tak betul, so ape je sume ikut tekak. so nampak tak perlunya supplement untuk support sistem dalam tubuh badan kita? sebab kita makan ikut sedap rasa tapi bukan ikut keperluan badan demi kesihatan berkekalan.

Ketiga
Faktor usia yang mana mungkin keperluan badan kita terhadap sesuatu sumber/nutrien itu tidak mencukupi. Ia melebihi daripada apa yang ada dalam badan. Jadi supplement lah tempat kita mendapatkan sumber yang mencukupi untuk support keperluan badan..Contoh nak dapatkan vitamin C yang mencukupi mcm 500mg sehari, so sehari kena telan 8 biji limau? Haa gitu? Hari2 try makan tengok..hehe.

Keempat
Khasiat makanan yang hilang daripada cara memasak. Lost of nutrient in food. Contoh sayur..yer mungkin you makan sayur, tapi you pasti ke semua khasiat sayur itu masih kekal pd raw vege tu sendiri. Jadi di sini lah perlunya supplement.

Kelima
Corak kehidupan. Dengan keadaan yang kita lihat suami isteri bekerja, sibuk dan tiada masa untuk menjaga kesihatan, bila masa anda pergi bersukan, bila masa anda sempat untuk masak sendiri untuk memastikan khasiat makanan tadi kekal terpelihara..jadi supplement itu lah untuk anda support keperluan badan

Keenam
Gangguan penyerapan nutrisi daripada makanan..kiranya apa yang berkhasiat you makan tak dapat diserap sebaik mungkin atas faktor pemakanan yang lain. Jadi usaha itu adalah sia-sia..

dan banyak lagi yang perlu disenaraikan..
Ini adalah sebahagian daripada apa yang saya perhatikan dan kaji dan baca serba sedikit kenapa kita perlu ambil supplement. Ada masa, saya akan kongsikan lagi serba sedikit, kenapa supplement itu penting untuk setiap individu..


No comments:

Post a Comment